Shilpa Gupta

I look at things with eyes different from yours

“Uno specchio coperto da una tenda di velluto rosso ricamata con la scritta I Look at Things, ‘guardo alle cose’. Una volta aperta la tenda, la frase continua sullo specchio, ‘con occhi diversi dai tuoi’, With Eyes Different from Yours, mentre chi guarda si trova riflesso. L’affermazione funziona come sintesi del processo artistico in generale. Un artista guarda al mondo, ce lo mostra, e ci fa riflettere sul nostro punto di vista. Guardo alle cose con occhi diversi dai tuoi è una frase che mette in evidenza una condizione esistenziale fondamentale: vediamo il mondo a seconda dell’ambiente in cui viviamo e l’Altro è sempre altrove, con altri occhi. Questa consapevolezza è il punto di partenza migliore per incontrarci e comprenderci con rispetto. E l’arte può portarci a questi pensieri”.

Dono di Laura Colnaghi Calissoni. Stampa su specchio, sipario ricamato su asta di metallo, 2010, cm 104 x 147 x 12,5. Ed. 1/3. Fotografia © Daniel Moulinet.

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I look at things with eyes different from yours di Shilpa Gupta Part detail

Nata nel 1976 a Mumbai, India, dove vive e lavora.

Shilpa Gupta si forma come scultrice presso la Sir J.J. School of Fine Arts di Mumbai. La sua produzione artistica è principalmente di natura plastica, sebbene l’artista inizi molto presto a sperimentare un ampio ventaglio di mezzi espressivi come performance, fotografia, video e installazioni interattive e multimediali. Le tematiche predominanti nel suo lavoro sono di natura sociale – come la manipolazione delle classi lavorative attraverso la religione, la politica, il desiderio, la sicurezza e il mercato – e di critica verso il sistema di valorizzazione delle opere nel mondo dell’arte. Tramite gesti concettuali concisi che si formalizzano in testi, azioni, oggetti e installazioni, l’artista esplora i concetti di nazione, identità, sorveglianza e controllo delle libertà dell’individuo e dei confini, intesi nella loro accezione fisica e ideologica. Il suo lavoro attraversa uno stato perenne di tensione e incertezza che rispecchia la storia dell’India indipendente.

Shilpa Gupta

I look at things with eyes different from yours

“A mirror with a red velour curtain drawn over it, with the text I Look at Things emroidered on it. When you draw the courtain aside, the sentence continues on the mirror – With Eyes Different from Yours – and the viewer sees himself in reflection. As a general comment the statement functions as a catalyst for the artistic process. The artist looks at the world, shows it to us, and we are induced to reflect on our own starting point. ‘I Look at Things With Eyes Different from Yours’ is a sentence that marks a fundamental existential condition: that we see the world in terms of our own surroundings, and that the Other is always somewhere else, with other eyes – and that this awarness is the best starting point for seeing and understanding one another with respect. Just as art can move us to such reflection.”

Donated by Laura Colnaghi Calissoni. Print on mirror, curtain embroidered on metal rod, 2010, 147 × 104 × 12.5 cm. Ed. 1/3. Photography © Daniel Moulinet

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I look at things with eyes different from yours di Shilpa Gupta Part detail

Born in 1976 in Mumbai, India, where she lives and works.

Shilpa Gupta trained as a sculptor at the Sir J. J. School of Fine Arts in Mumbai. Although her artistic production is mainly plastic in nature, the artist began very early on to experiment with a wide range of expressive media such as performance, photography and video as well as interactive and multimedia installations. The predominant themes in her work are of a social kind – such as the manipulation of the working classes through religion, politics, desire, security and the market – and a critique of the system of valorisation of works in the art world. With concise conceptual gestures formalised through texts, actions, objects and installations, the artist explores the concepts of nation, identity, surveillance and the control of individual freedoms and boundaries, viewed in their physical and ideological meaning. Her work goes through a perennial state of tension and uncertainty that reflects the history of independent India.